close
تبلیغات در اینترنت
در جستجوی تئوری حسابداری مدیریت
صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
تبلیغات
تبلیغات شما
محصول پرفروش فروشگاه
Title
عنوان محصول
قیمت : ...
خرید پستی
توضیحات محصول
برای ویرایش این بلوک به قسمت تنظیمات بلوک های دلخواه > بلوک فروشگاه شماره 1 مراجعه کنید.
تبلیغات شما
تبلیغات شما
دوره غیر حضوری حسابداری کاربردی برای غیر حسابدارانپیام نور مهاباد رتبه اول کشور را در برگزاری آزمون های سراسری کسب کرددانلود سوالات کنکور سراسری کارشناسی ارشد حسابداری سال 1391 دانلود نرم افزار رافع۷ با کرکبودجه بندی بر مبنای فعالیتتغييرات در سايت
موضوعات
پروفایل
ضمـن تشكر بازديـد شما از وب سايت حسابـدارى اميـدوار هستـيـم مـطالب و محتـوا مـورد رضايت شـما قـرار گـيرد. اين وبـگاه بعنوان يـك پايـگـاه علمي و آمـوزشي و اطلـاع رسانى جهت خدمت به دانش دوستان ايراني فعاليت ميكند. ((بـراي هـمراهـي و اسـتفاده از امـكانات در سـايـت عضـو شويد)) پـيـام گيـر سـايت:09387667109
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 111 کل نظرات : 66 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 1 تعداد اعضا : 1188 ● آمار بازدید بازدید امروز : 143 بازدید دیروز : 75 بازدید کننده ارمزو : 33 بازدید کننده دیروز : 26 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 143 بازدید ماه : 1,474 بازدید سال : 11,146 بازدید کلی : 1,152,494 ● اطلاعات شما آی پی : 54.166.130.157 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های روزانه
لینک های دوستان
ارتباط با مدیریت
ارتباط با مدير

Image
قیمت
خرید پستی

برای ویرایش این بلوک به قسمت تنظیمات بلوک های دلخواه > بلوک فروشگاه شماره 2 مراجعه فرمایید.

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
معماری نوین در آثار زاها حدید 1 188 karikweb
آیا سایت های پرزرق و برق فلش بر روی ربات های موتور جستجو تاثیر دارد ؟ 0 375 bitaazimi68
نمک ابرود زیبا 0 378 sara678
تفرجگاه های مازندران 0 416 sara678
چگونه درکمترین زمان رتبه بندی وب سایت افزایش پیدا می کند 0 381 bitaazimi68
بخشی ازموتور جستجوی گوگل \"گوگل1+\" می باشد، که بر رتبه بندی صفحات وب تاثیر دارد 0 391 bitaazimi68
نقش فیس بوک در بازاریابی شبکه های اجتماعی و کسب و کار اینترنتی 0 367 bitaazimi68
4 مزیت اصلی بهینه سازی در طراحی وب سایت 0 369 bitaazimi68
چگونه می توان از طریق طراحی وب سایت کسب و کار خود را معرفی کرد 0 368 bitaazimi68
28 پیشگوی خارق العاده در ایران زندگی می کنند! 0 561 mohammadi
اولین تجربه رانندگی با جک J5 اتوماتیک 0 445 teb22
ماشین های لوکس قدیمی و صاحبان معروفش در ایران 0 414 teb22
گران ترین اتومبیل های دنیا 0 427 teb22
گودرزی:قول مساعد رئیس‌جمهور را برای پرداخت مطالبات قهرمانان گرفته‌ایم 0 456 iman123
بدهی باشگاه استقلال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعلام شد 0 392 iman123

در جستجوی تئوری حسابداری مدیریت

admin
14
بازدید : 1208

هدف این مقاله، بحث و بررسی پیرامون تئوری حسابداری مدیریت است. در این مقاله  ضرورت ایجاد تئوری در ‏حسابداری مدیریت بررسی شده و اعتقاد بر این است كه تئوریها در زمینه ای كاربردی نظیر حسابداری مدیریت، باید ‏تعبیرها و تفسیرهای مفیدی را برای مدیران، سازمانها و جامعه ارائه كنند. در این مقاله، ماهیت تئوریهای در حال ‏توسعه و مورد استفاده، ارزیابی و بررسی می¬شود.این تئوریها  به وسیله جامعه پژوهشی ارائه و به طور عمده از سایر ‏علوم اجتماعی اقتباس شده، بنابراین فاقد ویژگیهایی است كه آنها را منحصر به حسابداری مدیریت سازد. تئوریهایی ‏كه در جایگاه تئوری قرار ندارد، می¬كوشد تا چگونگی كاربرد حسابداری مدیریت در دستیابی به عملكرد و كارایی بالا‌تر را ‏تبیین كند. اعتقاد بر این است كه این تئوریها ، در حال حاضر در تدوین پشتوانه و تایید معتبر، جهت افراد شاغل در حرفه ‏با ناكامی مواجه شده است. به بیان دیگر، تئوری حسابداری مدیریت باید بتواند در پاسخ به این پرسش ما را  یاری ‏رساند كه: چه روشهایی را، چگونه و در چه شرایطی باید به كار بست تا تغییراتی در حسابداری مدیریت ایجاد شود؟ ‏در پایان پیشنهادهایی ارائه می¬شود تا پژوهشهای حسابداری مدیریت بتواند در جهت ایجاد تئوریهای بهتر حركت كند. 

 

برای مشاهده کامل مقاله به ادامه مطلب بروید

هدف این مقاله، بحث و بررسی پیرامون تئوری حسابداری مدیریت است. در این مقاله  ضرورت ایجاد تئوری در ‏حسابداری مدیریت بررسی شده و اعتقاد بر این است كه تئوریها در زمینه ای كاربردی نظیر حسابداری مدیریت، باید ‏تعبیرها و تفسیرهای مفیدی را برای مدیران، سازمانها و جامعه ارائه كنند. در این مقاله، ماهیت تئوریهای در حال ‏توسعه و مورد استفاده، ارزیابی و بررسی می¬شود.این تئوریها  به وسیله جامعه پژوهشی ارائه و به طور عمده از سایر ‏علوم اجتماعی اقتباس شده، بنابراین فاقد ویژگیهایی است كه آنها را منحصر به حسابداری مدیریت سازد. تئوریهایی ‏كه در جایگاه تئوری قرار ندارد، می¬كوشد تا چگونگی كاربرد حسابداری مدیریت در دستیابی به عملكرد و كارایی بالا‌تر را ‏تبیین كند. اعتقاد بر این است كه این تئوریها ، در حال حاضر در تدوین پشتوانه و تایید معتبر، جهت افراد شاغل در حرفه ‏با ناكامی مواجه شده است. به بیان دیگر، تئوری حسابداری مدیریت باید بتواند در پاسخ به این پرسش ما را  یاری ‏رساند كه: چه روشهایی را، چگونه و در چه شرایطی باید به كار بست تا تغییراتی در حسابداری مدیریت ایجاد شود؟ ‏در پایان پیشنهادهایی ارائه می¬شود تا پژوهشهای حسابداری مدیریت بتواند در جهت ایجاد تئوریهای بهتر حركت كند.  مقدمه تا كنون كتابها و مقاله های بسیاری در زمینه تئوری حسابداری مالی نوشته شده است. علت این جریان را می¬توان ‏تلا‌ش برای یافتن مجموعه¬ای منسجم از اصول قراردادی، مبانی مفهومی و روشهای كاربردی دانست كه زمینه را برای ‏انجام كار حرفه¬ای و نیز پژوهشهای آینده در حسابداری مالی هموار می¬سازد. اما سوالی كه در اینجا مطرح می¬شود، ‏این است كه آیا در حوزه حسابداری مدیریت نیز به وجود تئوری نیازی هست؟ پیش از ارائه تعریفی از تئوری حسابداری، ‏بهتر است واژه تئوری تعریف شود. تئوری در فرهنگ وبستر (‏Webster‏) چنین تعریف شده است:‏ بیان سیستماتیك اصول و تبیین روابط آشكار یا مبانی برخی از پدیدههای مشخص كه مشاهده و تا حدودی تایید شده ‏است....‏ تئوری حسابداری را می¬توان مجموعهای هماهنگ از فرضیه¬های آزمون¬پذیر، مفاهیم و اصول علمی دانست كه ساختار ‏كلی لازم برای پژوهش در ماهیت حسابداری را ایجاد میكند. در دهه¬های اخیر كوششهای زیادی ازسوی انجمنهای ‏علمی و حرفهای برای تدوین تئوری حسابداری انجام شده است.‏ هدف تئوری، تشریح وضع موجود و پیشبینی وضعیت آینده است. در نتیجه، یكی از هدفهای اصلی تئوری در یك علم، ‏داشتن مجموعه دانشی است كه به خوبی تعریف، به نحوی سیستماتیك گرداوری، سازماندهی، و به حد كافی تائید ‏شده باشد تا چارچوب مناسبی را برای عملیات آینده  فراهم كند.‏ هدف تئوری حسابداری، فراهم كردن مجموعهای از اصول و روابطی است كه عملیات مشاهده شده حسابداری را ‏تبیین و عملیات مشاهده نشده را پیشبینی كند. به بیان دیگر، تئوری حسابداری باید بتواند دلایل انتخاب مبانی و ‏روشهای مختلف  حسابداری را توسط واحدهای انتفاعی تبیین و ویژگیهای واحدهایی را كه از میان روشهای پذیرفته ‏شده حسابداری، روش خاصی را انتخاب می كنند پیشبینی كند. ضمناً، تئوری حسابداری باید از طریق پژوهشهای ‏حسابداری، آزمون و تائید شود (شباهنگ1381). ‏ ثقفی و امیراصلا‌نی (1379) معتقدند كه وجود مبانی نظری در حوزه مدیریت سبب می¬شود تا آن دسته از روشهای ‏عملیاتی كه دارای اعتبار اجرایی است از روایی نظری نیز برخوردار باشد. از این رو جستجو برای دستیابی به مبانی ‏نظری حسابداری مدیریت، گذاری گریزناپذیر جلوه می¬كند.‏ به اعتقاد نویسندگان این مقاله  تعدد روشها، اختیاری بودن آنها  و وجود حوزههای متفاوت نظیر اقتصاد، ریاضیات، آمار، ‏جامعه¬شناسی و روانشناسی در حسابداری مدیریت، دلیل قانع¬كننده¬ای برای نپرداختن به موضوع تئوری حسابداری ‏مدیریت محسوب نمی¬شود، زیرا اگر قرار است تئوری در مجموع باعث رشد و ارتقای رشته و فراهم آوردن زمینه مناسب ‏برای معرفی رویكردهای نوین باشد، طرح و بسط آن در حسابداری موضوعیت دارد. اگر چه هدف این مقاله، ارائه ‏راهكاری برای چگونگی طرح و استقرار تئوری در حسابداری مدیریت نیست، اما تلا‌ش می¬شود كه ضرورت این موضوع و ‏دلا‌یل موید آن تشریح شود. ‏ بخش عمده این مقاله، برگرفته از مقاله «در جستجوی تئوری حسابداری مدیریت» است كه در سال 2004 توسط ‏مالمی (‏Malmi‏) و گرانلند (‏Granlund‏) نوشته شده است. ‏ ‏ ‏ هدف تئوری حسابداری مدیریت ضرورت پژوهش در زمینه حسابداری مدیریت چیست؟ طرح این موضوع ابتدا از سوی  زیمرمن (‏Zimmerman2001‎‏), ‏پیرامون وضعیت پژوهش حسابداری مدیریت آغاز شد و تئوری، پاسخهایی را برای آن ارائه كرده است. اما همچنان ‏پرسشهای دیگری وجود دارد. از جمله آنكه: هدف و نقش  تئوری در پژوهش حسابداری مدیریت چیست؟ تئوریهای ‏كنونی چگونه به این هدف دست می¬یابد؟ و به عنوان جامعه علمی، چگونه باید در مسیر توسعه تئوری حركت شود؟ ‏اینها موضوعهایی است كه در این مقاله به آنها پرداخته می¬شود.‏ لا‌فت و شیلدز (2002)  در پاسخ به زیمرمن (2001)، با استناد به  پژوهشهای گذشته اظهار داشتند كه پژوهشهایی ‏در راستای تئوری حسابداری مدیریت، تا كنون انجام شده است. این موضوع نشان می¬دهد كه تئوری یا تدوین تئوری ‏حسابداری مدیریت، پیرامون تشریح علل و تاثیرات آن است. هر چند همه پژوهشگران این دیدگاه را نپذیرفته¬اند، اما به ‏نظر میرسد كه این دیدگاه، مسیر اصلی دستیابی به شناخت است كه امروزه در پژوهش حسابداری مدیریت متداول ‏است. اما پرسش  این است كه چرا به عنوان یك جامعه علمی، در جهت فهم هدفها و نتایج حسابداری مدیریت تلا‌ش ‏می¬كنیم؟ اعتقاد بر این است كه هدف نهایی، به¬كارگیری تئوری در بهبود شیوه¬های حسابداری مدیریت است. به بیان ‏دیگر، انجام پژوهش و توسعه تئوریها در حسابداری مدیریت، امكان استفاده این تئوریها توسط افراد مختلف را فراهم ‏می¬سازد. بنابراین سیستمها یا رویه¬ها به كمك تئوریها می¬تواند در جهت كمك به مدیریت، كاركنان، گروههای ذینفع و یا ‏كل جامعه بهبود یابد.‏ در نتیجه به نظر میرسد كه تقریباً اكثر پژوهشهای اخیر در حسابداری مدیریت، دارای هدف مشتركی برای تئوری و ‏پژوهش بوده و آن ارائه رهنمود و پیشنهادهایی در خصوص نحوه به¬كارگیری آنها در حسابداری مدیریت و یا كنار گذاشتن ‏آنهاست.‏ نینیلوتو‎)‎‏ ‏Niniluoto 1980‎‏), معتقد است كه منفعت نظری دانش را نیز باید در نظر گرفت، زیرا صرفنظر از هدفهای كنترل ‏و پیشبینی، توسعه دانش موجب ارائه توضیح و تفسیر جامع و منظمی از واقعیات می¬شود. به اعتقاد  لوكا و ‏گرانلند(2002) میتوان به خوبی این موضوع را در زمینه پژوهشهای حسابداری مدیریت بیان كرد. به هر حال پژوهش ‏بدون هرگونه كوشش در جهت پیشبینی و كنترل رویدادها كافی نیست، سوال اینجاست كه كدامیك از موارد پیشگفته ‏در ارتباط با این مقاله است. به نظر می¬رسد در حال حاضر تركیبی از منابع فنی و كاربردی دانش جهت ایجاد نظریات ‏مفید افراد و سازمانهای مورد نظر، مورد استفاده قرار می گیرد.‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انواع تئوریها در حسابداری مدیریت ‏ پژوهش و نحوه عمل در حسابداری مدیریت وابسته به دو گونه تئوری است. تئوریهایی كه به وسیله جامعه پژوهشی، ‏تئوری نامیده شده، اساساً از سایر علوم گرفته شده و فاقد ویژگیهایی استكه آنها را در حسابداری مدیریت منحصر به ‏فرد می¬سازد. تئوریهایی هم كه در حال حاضر فاقد ویژگی تئوری¬ است، می¬كوشد تا چگونگی كاربرد حسابداری مدیریت ‏در تحصیل و كسب عملكرد بهتر را تشریح كند. در ادامه به این تئوریها  اشاره می¬شود.‏ ‏ ‏ تئوریهای برخوردار از ویژگیهای یك تئوری ‏ طبق نظرات لا‌فت و شیلدز(2003) ، در پژوهشهای حسابداری مدیریت، برخی مطالب منتشر شده مربوط به ‏حسابداری مدیریت، توسط برخی از تئوریها تشریح شده است. به طور معمول حسابداری مدیریت شامل متغییرهای ‏مستقل و وابسته است اما به تمام زنجیره علت و معلول  اشاره نمی¬شود. این تئوریها در تشریح عوامل، اثرات و تنوع ‏روابط متقابل حسابداری مدیریت مبتنی بر زمینه¬های اقتصادی، تئوریهای سازمانی، جامعه¬شناسی و روانشناسی ‏است. ما به این تئوریها و مباحث پیرامونی كه توسط آنها تشریح می¬شوند، نیازمندیم. اما سه نگرانی عمده نسبت به ‏تئوریهای یادشده در حسابداری مدیریت وجود دارد.نخست اینكه هیچیك از این تئوریها بدانگونه نیست كه بتوان بین ‏تئوری حسابداری مدیریت و سایر تئوریها تمایز قائل شد. این تئوریها پیرامون حسابداری مدیریت بوده و خاص تئوری ‏حسابداری مدیریت نیست. تئوریهای حسابداری مدیریت همچنانكه مجله¬های معتبر پژوهشی دانشگاهی  تشخیص ‏داده¬اند، به واسطه پرس و جو و پرسش و پاسخ تعیین شده¬است. پژوهشگران، تئوری نمایندگی، تئوری اقتصاد ‏اطلاعات، تئوری ساختار، تئوری سیستم-كاربر، تئوری هدفگذاری و تعداد بیشماری از سایر تئوریها را به كار میبرند تا به ‏تشریح منافع حسابداری مدیریت بپردازند. گاهی به نظر می¬رسد، آنچه  مفید است از طریق تئوریهای از پیش تعیین ‏شده و نه پدیده مورد نظر در حسابداری، تعیین شده است. به بیان دیگر تئوریهای مشابه را می¬توان حتی در تشریح ‏موضوعهایی غیر از حسابداری مدیریت نیز به¬كار برد. در ادامه به این مسئله نیز می¬پردازیم كه نیاز به تئوری حسابداری ‏مدیریت وجود دارد، اما به این معنی نیست كه نیازی به تفسیرهای ارائه شده و بینش منتج از سایر تئوریها وجود ندارد. ‏بحث  این است كه به هر دو آنها نیاز وجود دارد.‏ دومین نگرانی، ماهیت ابرتئوری برخی از تئوری¬هایمورد استفاده است. مشكل اصلی این است كه نمی¬توان این تئوریها ‏را تحریف كرد و یا حتی طرحها و موضوعهایی را بر اساس آن ایجاد كرد كه تحریف¬پذیر یا ابطال¬پذیر باشند.‏ نگرانی عمده، ناشی از فقدان تصویری روشن از تئوریهایی است كه بهترین تفسیرها را از اشكال متعدد حسابداری ‏مدیریت و نتایج آنها در شرایط و چارچوب خاص زمانی فراهم آورد. از آنجا كه موضوعهای پیرامون حسابداری مدیریت درك ‏نمی¬شود، یافتن سرنخهایی جهت چگونگی به¬كارگیری حسابداری مدیریت، موضوعیت نمی¬یابد. ممكن است گفته ‏شود كه این مسئله صرفاً ناشی از فقدان اندوخته كافی از دانش است كه متناسب با رشد و بلوغ رشته مرتفع خواهد ‏شد. اما در این زمینه تردید وجود دارد زیرا به ندرت كوششهایی در جهت ارائه نقاط ضعف و قوت تئوریهای مختلف در یك ‏مطالعه واحد مشاهده می¬شود. به نظر می¬رسد پژوهشگران حسابداری به یك تئوری خاص در هر زمان معتقدند و ‏تلاش زیادی در جهت تعدیل و یا توسعه بیشتر تئوریهای اقتباسی به كار گرفته شده نمی¬كنند.   اگر به دنبال توسعه ‏تئوریها نباشیم، از هرگونه اقتباس از تئوریهای مختلف به این علت استفاده می¬كنیم تا به تفسیر و تشریح بهتر ‏موضوعهای «مورد علاقه و منفعت خود» دست یابیم و در این صورت امید زیادی به پیشرفت در زمینه تئوریهای ‏حسابداری مدیریت وجود ندارد. نمی¬توان با راه¬حل پیشنهادی زیمرمن مبنی بر تكیه صرف بر تئوریهای اقتصادی موافق ‏بود. افزون بر این، قدرت تبیین و پیشبینی تئوریهای مختلف، نیازمند ارزیابی تئوریهاست تا توسعه یافته، تعدیل و تركیب ‏شوند و قدرت تبیین آنها در زمینه حسابداری مدیریت افزایش یابد.‏ ‏ ‏ تئوریهایی كه موقعیت یك تئوری را ندارند در حسابداری مدیریت تعدادی تئوریهای هنجاری یا سازه¬هایی نیز وجود دارد كه این تئوریها شامل جریان وجوه نقد تنزیل ‏شده برای بودجه¬بندی سرمایه¬ای، هزینه¬یابی برمبنای فعالیت برای تخصیص سربار، ارزیابی متوازن برای طراحی ‏سیستم كنترل، چارچوب هزینه¬یابی كیفیت در مدیریت و كاهش هزینه¬های كیفیت و چارچوب مدیریت بر مبنای ارزش در ‏هدایت تصمیمگیری و كنترل در تضمین (اطمینان بخشی) بازده سهامداران است. از دید پژوهشگران دانشگاهی، این ‏موارد، تئوری به¬شمار نمی¬آید اگرچه این تئوریها بیان می¬كند كه باید برخی چیزها را چگونه و چرا انجام دهیم. زیمرمن ‏‏(2001) این مسئله را به شكل زیر مطرح كرده است: تا زمانیكه مدیریت بر مبنای ارزش شبیه تئوریهای دیگر باشد، یك ‏تئوری اثباتی محسوب نمی¬شود، زیرا پدیدههای مرتبط با واحد تجاری را تشریح و پیشبینی نمی¬كند حتی اگر با تئوری ‏اثباتی مورد نظر وی موافق باشیم، نظر وی مبنی بر اینكه مدیریت بر مبنای ارزش پدیدههای مرتبط با واحد تجاری را ‏تشریح و پیشبینی نمی¬كند، پذیرفتنی نیست. می¬توان استدلا‌ل كرد كه هدف مدیریت بر مبنای ارزش، تشریح عملكرد ‏شركت در قالب بازده سهامداران است. توجه به مراحل 6 گانه مدیریتی در پژوهش ایتنر و لا‌ركر (2001)، ‏زیمرمن(2001) و پژوهشهای دیگر، مشخص می¬كند كه چرا عملكرد یك شركت نسبت به شركتهای مشابه بهتر است ‏و چرا عملكرد یك شركت در طول زمان بهبود می¬یابد. از چنین استدلا‌لی می توان در جهت پیشبینی استفاده كرد. نظر ‏زیمرمن در این مورد  كه چنین تئوریهایی با این فرض كه شركتها از آن پیروی، و پژوهشهای قدرتمندی هم در حال حاضر ‏از آن پشتیبانی و یا محدودیتهای آن را ارائه كنند، پذیرفتنی است. در این صورت، تئوری پالایش و در پاره¬ای موارد رد ‏می¬شود. اما براستی در چه شرایطی این مراحل اجرا می¬شود؟ آیا تمام این مراحل با موفقیت روبه¬رو می¬شود؟ شرط ‏لازم و كافی برای اینكه مدیریت برمبنای ارزش، منجر به عملكرد بهتر شود چیست؟ زیمرمن همچنین در مقابله با تئوری ‏مدیریت بر مبنای ارزش، نمونههایی  را مطرح میسازد كه تئوری قادر به پیشبینی آن نیست، مثلا‌ً اینكه چه شركتهایی ‏از هزینه¬یابی برمبنای فعالیت به احتمال زیاد استفاده می¬كنند و یا  از كدام طرح پاداشدهی در شركت استفاده می¬‏شود.‏ معلوم نیست كه زیمرمن چه انتظاری از تئوری دارد،  اما به نظر می¬رسد كه وی انتظار دارد یك تئوری ساده وجود ‏داشته باشد كه در عین حال همه چیز را تشریح كند. ممكن است به یك تئوری نیاز داشته باشیم تا علت هزینه¬یابی بر ‏مبنای فعالیت توسط شركتها را تشریح كند و نیز تئوری دیگری كه مراحل مدیریتی برای ایجاد افزایش ارزش را نشان ‏دهد. هر دو این تئوریها ممكن است مبتنی بر تئوریهای اقتصادی باشند اما باید توجه داشت كه حتی در اقتصاد، ‏تئوریهای مختلفی برای تشریح پدیده¬های گوناگون وجود دارد.‏ واتز و زیمرمن (1986) تمایزی آشكار میان تئوری اثباتی و هنجاری قائل می¬شوند. تئوری در نظر ایشان منجر به ‏دستورعمل و تجویز رویه¬های حسابداری نمی¬شود. به اعتقاد آنها تجویز وابسته به ویژگیهای یك هدف و كاركرد آن ‏است. اعتقاد بر این است كه میتوان یك تئوری حسابداری مدیریت داشت كه در جهت بیشینه ساختن ارزش، تعادل ‏اجتماعی، ثبات محیطی و غیره عمل كند. پژوهش در حسابداری مدیریت در صورتی غنیتر می¬شود كه پژوهشگران ‏آشكارا  یك موضوع و تابع (كاركرد) آن موضوع را در نظر بگیرند و تفسیر و تئوریهایی در تایید آن موضوع ایجاد كنند. ‏ نمونه دیگری از مباحث جدید در حسابداری مدیریت، یعنی هزینه¬یابی بر مبنای فعالیت را در نظر بگیرید. طرفداران آن ‏معتقدند كه مدلهای سنتی و ساده حسابداری صنعتی به عملكرد ضعیفی منجر می¬شود. این گروه نشان دادندكه¬‏تخصیص سربار براساس حجم محصولات به انحراف هزینه¬های تولید و در نتیجه تصمیمهای اشتباه منتهی می¬گردد. ‏بنابراین آنها سازوكار ایجاد این مكانیزم ضعیف را تشریح كردند. آنها پیشنهاد كردند كه تخصیص هزینه به جای تكیه بر ‏حجم و ظرفیت تولید، بر مبنای رابطه علت و معلولی انجام شود. ممكن است تصور شود كه در هزینه¬یابی بر مبنای ‏فعالیت در جایگاه یك تئوری حسابداری مدیریت، به وسیله ردیابی فرایندهای تخصیص هزینه، حسابداری اطلا‌عات ‏مفیدتری را برای تصمیمگیری مدیریت فراهم می¬كند و تصمیمگیری دقیقتر به عملكرد بهتر منجر می¬شود. بنابراین، ‏تئوری هزینه¬یابی بر مبنای فعالیت تشریح می¬كند كه حسابداری، جهت دستیابی به عملكرد بهتر چگونه عمل كند و ‏چرا منجر به اطمینان از عملكرد بهتر می¬شود. حتی در شكل هنجاری آن، تئوری ادعا كرد كه هزینه¬یابی برمبنای فعالیت ‏سودمند است و انحرافات هزینه¬یابی را در سازمانهای دارای تولیدات متعدد، فرایند پیچیده تولید و دارای سهم  بالایی از ‏هزینه¬های سربار، رفع می¬كند. پژوهش حسابداری مدیریت با تمام محدودیتهایی كه داشته، بینش مفید و سودمندی را ‏ارائه كرده است. براساس پژوهش، ممكن است پیشبینی شود كه شركتها به احتمال زیاد هزینه¬یابی برمبنای فعالیت ‏را اجرا می¬كنند، همچنان كه زیمرمن انتظار داشته است.‏ اعتقاد بر این است كه تلا‌ش برای ایجاد هویت علمی جهت حسابداری مدیریت به واسطه اقتباس از سایر زمینه¬ها، ‏حسابداران را با بحران هویت روبرو كرده است.  ریتر و ویلیامز (2002) نیز كم و بیش همین موضوع را در حسابداری ‏مالی مطرح كرده¬اند. تئوری منحصر به فردی در حسابداری مدیریت كه در حال حاضر به وسیله مجامع پژوهش بین ‏المللی،علمی تلقی شود وجود ندارد.‏ چرا مجامع دانشگاهی حسابداری مدیریت  نمی¬توانند به فعالیت مبتنی بر تئوریهای حسابداری مدیریت افتخار كنند؟ ‏عوامل متعددی وجود دارد كه بین حسابداران و اقتصاددانان از یك طرف و تئوریهای سازمان از طرف دیگر   تمایز قائل ‏می¬شود. این بدان معنا نیست كه حسابداران باید این تئوریها را به همین شكل بپذیرند و دنبال كنند. بلكه لازم است تا ‏دامنه تئوریها مشخص شود و تئوریهای جدید توسعه یابند تا نیازهای گروههای جامعه به یك علم كاربردی، شبیه ‏حسابداری مدیریت براورده شود و توسعه جامعه كه سازمانها بخشی از آن هستند، تسهیل گردد. ‏ ‏ ‏ مركز تئوری حسابداری مدیریت تاكنون موضوع بحث این بود كه تئوری حسابداری مدیریت باید در استنتاج رهنمودهایی برای به¬كارگیری، سودمند و به ‏گونه¬ای منحصر به فرد باشد. اما مركز این تئوری چه چیز باید باشد؟ از دیدگاه مدیریتی پاسخ بسیار آسان و روشن ‏است. اول آنكه تئوری باید شامل احكامی باشد كه بگوید كدامیك از «روشهای كنترلی و حسابداری»، «چگونه»  و در ‏‏«چه شرایطی»  باید به¬كار گرفته شوند. با روشهای كنترلی و حسابداری نمی¬توان بكارگیری هزینه¬یابی برمبنای ‏فعالیت، ارزیابی متوازن، مدیریت برمبنای ارزش یا سایر تئوریهای هنجاری موجود را به عنوان هدف برگزید. «روشهای ‏كنترلی و روشهای حسابداری» ممكن است به برخی طبقه¬بندیهای متداول به¬كار رفته مانند اتكا بر ارزیابی عملكرد ‏مالی، ارزیابی عملكرد غیرمالی یا هر دو، اتكا بر كنترلهای فنی، اجتماعی - آرمانی یا هر دو، استفاده از رویكردهای ‏ساده و پیچیده تخصیص هزینه و غیره اشاره كند. «چگونگی» ممكن است به كاربرد این سیستمها از راه تشخیص، اثر ‏متقابل، كاربرد آنها به عنوان پیش¬زمینه در سایر روشها، كاربرد آنها در سطوح بالایی، میانی و پایینی سلسله مراتب ‏سازمانی  و رسمی، موضوعهای سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل شخصی، عوامل تاریخی و غیره باشد. كلمه ‏‏«باید» در تعریف بالا به وجود یك ارتباط الزامی با نحوه عمل اشاره دارد. ممكن است عملكرد در شرایط مختلف، به ‏اشكال گوناگون تعریف شود. عملكرد صحیح برای سازمانهای دولتی احتمالاً به شكل متفاوتی  نسبت به عملكرد ‏سازمانهای بخش خصوصی تعریف می¬شود.‏ ادعا بر این است كه تئوری حسابداری مدیریت باید شامل مجموعه¬ای از قضایا در خصوص نحوه فعالیتهای كنترل و ‏حسابداری سازمان در شرایط مختلف باشد. اگر به عنوان مثال، مدیریت عملكرد و سیستمهای  كنترلی مدیریت را در ‏نظر بگیریم، آتلی یك چارچوب كلی در خصوص اداره و اجرای پژوهش در این سطوح ارائه كرده است. اما پاسخ به این ‏پرسشها همچنان مبتنی بر پژوهش و استدلا‌لهای نظری است. چارچوبی كه وی پیشنهاد می¬¬كند شامل 5 مرحله، ‏مشابه 6 مرحله به¬كار رفته توسط ایتنر و لا‌ركر (2001)  است. او پرسشهایی را در قالبی مدیریتی مطرح كرده است كه ‏مشابه بحث و استدلا‌ل در خصوص نقش تئوری در حسابداری مدیریت است. 5 پرسش آتلی بر هدفهای سازمانی و ‏ارزیابی شرایط آن، استراتژی، برنامه¬ها، فرایندها، فعالیتها جهت دستیابی به هدفها و ارزیابی موفقیتهای به¬دست آمده، ‏سطح فعالیت گذشته و راه تنظیم هدفهای كوتاهمدت، پاداش و یا تنبیه مرتبط با میزان دستیابی به این هدفها و ‏جریانهای اطلاعاتی است كه منجر به آموزش و انعطاف¬پذیری در شرایط مختلف می¬شود. برای پاسخگویی به این ‏پرسشها ما نیازمند مدیریتی سودمند و در عین حال یك تئوری مشخص برای نظم دادن به نحوه كاربرد سیستم كنترل ‏مدیریت در تحصیل عملكرد بهتر هستیم.‏ همچنین تئوری باید شامل احكامی در خصوص نحوه تغییر حسابداری مدیریت باشد. در اینجا تاكید بر پیاده¬سازی و اجرا ‏است. كلمه باید در اینجا به مفاهیم عملكرد و موفقیت در انجام تغییرات اشاره دارد. عوامل مرتبط با موفقیت و شكست ‏روشهای مختلف در پیادهسازی و اجرا، مبنای خوبی را برای چنین تئوریهایی فراهم می¬آورند، اگرچه جهت پیوند دادن ‏این شرایط با سایر شرایط، فعالیتهای زیادی باید انجام پذیرد.‏ بنابراین اعتقاد براین است كه پژوهشگران حسابداری مدیریت، صرفاً جهت توسعه تئوری خاص حسابداری مدیریت ‏نمی¬كوشند بلكه مجموعه¬ای از تئوریها كه قادر به تفسیر روشها، به¬كارگیری و تغییر آنها در یك دامنه مشخص باشد، ‏مناسب به نظر می¬رسد.‏ ‏ ‏ چگونه پژوهش منجر به ایجاد تئوریهای بهتر در حسابداری مدیریت می¬شود   ‏ می¬توان دو راه اصلی در ایجاد تئوریهای مطلوب را مشخص كرد. اول، تغییر و اصلا‌ح رویه جاری با اتكا بر روشهای اثباتی ‏سایر رویكردهای پژوهشی. این تئوریها ممكن است علمی و یا هنجاری باشند. دوم تأیید و تاكید بیشتر بر رویكردهای ‏پژوهشی مبتنی بر مداخله. در ادامه، هر یك از رویكردها مورد بررسی قرار می¬گیرند.‏ استدلا‌ل بر اساس اینكه تعداد نامحدودی از عوامل و روابط میان آنها در دنیای پیچیده وجود دارد كار آسانی است و بر ‏این اساس، ایجاد تئوری ناممكن به نظر می¬رسد. اگر چنین فرض شود، دو راه بیشتر وجود ندارد: نخست به مسائل ‏پژوهشی خود پایان دهیم و جستجو برای ایجاد شغلهای مولد و برتر را آغاز كنیم و اجازه دهیم تا پول و ثروت در جهت ‏هدفهای سودمند سرمایه¬گذاری شود. اگر توانایی در ایجاد دستورعمل مفید جهت اجرا نداشته باشیم در این صورت ‏بهتر است اعلا‌م كنیم پول و سرمایه¬ای كه در پژوهشهای حسابداری مدیریت صرف می¬شود،  در علوم دیگر نظیر ‏پزشكی، مهندسی و غیره صرف شود. راه حل دوم، شروع تئوریهای هنجاری است. ما می توانیم از توسعه و پالا‌یش ‏تئوریهای هنجاری موجود یا ایجاد تئوریهای جدید كه در مطالعات تجربی ریشه دارند، آغاز كنیم.‏ رویكرد دیگر در ایجاد تئوریهای مطلوب، رفع مشكلها و مسائل عملی  به¬وسیله  افراد شاغل در حرفه و تركیب ‏موقعیتهای جدید در شكل كلی و عمومی است. در حسابداری مدیریت، چنین رویكردی توسط كالانان و دیگران (1993) ‏با عنوان رویكرد پژوهش سازنده و توسط كاپلا‌ن با عنوان پژوهش فعالیت ابداع و نوآوری4 مطرح شده است. اخیراً این ‏رویكرد برمبنای اینكه دانش در حوزه حسابداری مدیریت به شیوه مفیدی افزایش نمی¬یابد، پیشنهاد شده است. ‏پژوهشگرانی كه از رویكرد پژوهش سازنده استفاده می كنند مالمی و دیگران (2000) و توملا‌ به¬گونهای در وضعیتهای ‏سازمانی اقدامهای مداخله¬ای می¬كنند و به طور فعال در فرایند ابداع و نوآوری ساختار جدید كنترلی مدیریت سهیم ‏هستند. این نتایج وابستگی  زیادی به پژوهشهای اثباتی دارد.‏ كاپلان(1998) رویكرد فعالیت ابداع و نوآوری را توسعه داد. وی در نقل قولی از لوین (‏Lewin‏) می¬گوید:‏ اگر دانشمندان اجتماعی صادقانه به دنبال شناخت حقیقت پدیده¬ها باشند، باید برای تغییر آنها كوشش كنند. ساخت و ‏ایجاد پدیده¬ها، بهترین آزمون روایی، اعتبار و قابلیت استناد قانونی است و نه پیشبینی آنها .‏ هردو رویكرد پژوهش فعالیت ابداع و نوآوری و پژوهش سازنده، از یك هسته مشترك برخورداراست. به¬هرحال چنین ‏رویكردهایی ریسك مشخصی دارد.و ریسكهای مربوط به این روشها شناسایی شده و مورد بحث قرار گرفته،  و به ‏وسیله مدیریت پژوهش كنترلپذیر است. ‏ ‏ ‏ نتیجه¬گیری در این مقاله استدلا‌ل شد كه هدف پژوهش و استدلا‌ل نظری (ایجاد فرضیه) در حسابداری مدیریت، باید تعیین نوع ‏فعالیتهای حسابداری مدیریت و شرایط اجرایی شدن آنها باشد. به طور كلی به تئوری حسابداری مدیریت، نیاز هست، ‏چرا كه به نوع سیستمها یا تكنیكها، چگونگی و شرایط استفاده از آنها اشاره می¬كند. همچنین به تئوریهایی نیاز است ‏كه نحوه تغییر در فعالیتهای حسابداری مدیریت را تشریح می¬كند. چنین¬ تئوریهایی منحصر به رشته¬ها بوده و در عمل ‏مفید خواهند بود. در حال حاضر دو نوع از تئوریها به¬كار گرفته شده و توسعه یافته¬است: تئوریهایی كه به وسیله جامعه ‏پژوهشی به¬كار گرفته شده و از رشته¬های مرتبط اقتباس شده¬است. با وجود توانایی در خصوص تشریح تعدادی از ‏موضوعهای سودمند، آنها به ندرت، در تشریح نوع سیستمها، چگونگی و شرایط استفاده از آنها مفید است. ما ‏همچنین تعدادی تئوری هنجاری داریم كه از دیدگاه جامعه پژوهشی، تئوری به شمار نمی¬آیند. هدف كلی این تئوریها ‏ارائه رهنمودهایی در عمل است. البته به ندرت به نقصها و محدودیتهای ذاتی آنها اشاره می¬شود.‏ دو راه اصلی برای پیش بردن پژوهش مطرح شد. نخست توسعه رویكردهای پژوهشی متداول كه  به نظر می¬رسد ‏نیازمند در نظر گرفتن تابع هدفی جهت توانایی در ساختن تئوریهای معنیدار هستیم. همچنین نیاز داریم تا حدودی در ‏فرض و تلقی خود در مورد بهینه¬سازی حسابداری مدیریت و سیستمهای كنترلی شركتها بازنگری كنیم. بنابراین، ‏پژوهشها باید به مفاهیم عملكرد  فعالیتهای مختلف اشاره كند. این روش تحقیق ممكن است بر حوزه وسیعی متمركز ‏شود یا بر فعالیتهای شناخته شده¬ای چون هزینه¬یابی برمبنای فعالیت  یا ارزیابی متوازن تمركز یابد. دوم، اتكا بر ‏رویكردهای پژوهشی طرفدار مداخله، از قبیل رویكرد سازنده یا پژوهش حسابداری نوآوری، كه مستلزم ایجاد فعالیتهای ‏جدیدی است.‏ به نظر می¬رسد دستورعمل مربوط به موضوع پژوهش كه در این مقاله پیشنهاد شد برای جامعه پژوهشی جهت  ‏مساعدت بیشتر به سازمانها و جوامع مفید است. همچنین می¬تواند دست¬كم  برخی نگرانیها در مورد خلاء میان ‏پژوهش و عمل را پر كند. در نهایت ما به نظر می¬رسد این دستورعمل می تواند پژوهش در رشته حسابداری مدیریت را ‏از پژوهش در سایر رشته¬های مرتبط متمایز سازد و به حسابداری مدیریت، هویت و شخصیت بهتری ببخشد
منبع : نشریه حسابرس

مطالب مرتبط
معرفی مشاهیر حسابداری مدیریت
حسابداری مدیریت: دیروز، امروز، و فردا
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
تصوير اين ماه
ورود به سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
کدهای اختصاصی
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS